Vriendin 'Boost je HAPPY Hormonen'


We hebben ze allemaal: happy-hormonen. Stofjes die je energie geven of er juist voor zorgen dat je ontspant. Balans is het allerbeste. Hoe je dat bereikt? Zochten wij voor je uit! 

Eerst maar eens uitleggen wat happy-hormonen precies zijn. Dat zijn hormonen die ervoor kunnen zorgen dat je een goed gevoel krijgt. Als die hormonen in balans zijn, voel jij je happy. Hormoonspecialist José Buik-Evers (www.hormoonspecialist.nl) legt het uit:“Je hebt happy- hormonen die je energie geven en je als het ware ‘aanzetten’, zoals adrenaline en dopamine. En je hebt happy-hormonen die je weer ‘uitzetten’, zodat je ontspant, zoals serotonine en melatonine. Zolang alle happy-hormonen in balans zijn, ben jij het zonnetje in huis.Die balans is dé feelgoodfactor.Te lang in actie zijn, geeft stress. En van langdurig ontspannen zijn,  word je uiteindelijk lamlendig en onproductief." Maar hoe weet je nu of jouw happy-hormonen in balans zijn? Heel simpel: lees verder en beantwoord de checkvraag. En check ook meteen hoe je de boel nog beter in balans kunt krijgen.

Happy-hormonen in balans? Dan ben jij het zonnetje in huis


Adrenaline

= je powerhormoon

WAT DOET HET?

Adrenaline heeft een negatief imago, terwijl je lichaam echt niet zonder kan. Het zet namelijk alle processen in je lichaam aan en houdt je bloeddruk op peil. En – ook niet onbelangrijk – adrenaline geeft je levenslust.

Maar als je constant op adrenaline leeft, slaat de energie om in stress. Je lichaam maakt dan cortisol aan, ook wel het stresshormoon genoemd. Cortisol is een soort paardenmiddel dat jou in staat stelt om langere tijd op standje maximaal te kunnen doorgaan. Ook hier is niks mis mee, want soms is het nodig om veel te doen in weinig tijd.

Maar ook aan cortisol zit een bovengrens. En als die bereikt is, krijgt je lichaam geen kans om relaxhormonen aan te maken en raakt de balans zoek. Gevolg: je ontspant te weinig, waardoor je meer lichaamsvetten opslaat (vooral rond de taille) en je weerstand afneemt.

CHECKVRAAG

Ga je meestal van de ene activiteit over in de andere zonder rustpauzes? Of heb je ’s ochtends vaak moeite om je bed uit te komen? Dan kan het zijn dat je al te lang op cortisol leeft en roofbouw op je lichaam pleegt.

TIPS VOOR EEN ADRENALINE-BOOST

De grootste trigger voor de aanmaak van adrenaline is je gedachten prikkelen, bijvoorbeeld op social media kijken of je to-dolijst in je hoofd bewaren. Wat ook goed werkt, is een enge lm kijken, een inspirerend boek lezen en meer bewegen of sporten. Ga dan vooral voor conditietraining, zoals een half uurtje op de crosstrainer of een kwartiertje hardlopen.

EXTRA: TIPS VOOR MINDER ADRENALINE

Doe alles lekker mindful, dus één ding tegelijk en met je volle aandacht. Of nog beter: doe twee à drie keer per dag een paar minuten (of langer) even helemaal niks: staar uit het raam met een kop thee en schenk even geen aandacht aan je gedachten.

 

Dopamine

= je beloningshormoon

WAT DOET HET?

Dopamine geeft je energie, power en snelheid in denken en doen (daadkracht). Daarnaast geeft het je ook zelfvertrouwen en word je er enthousiast van. Dopamine wordt aangemaakt op het moment dat je succes ervaart of je voldaan voelt en ook als je een compliment krijgt. José Buik-Evers: “Als je je to-dolijst in je hoofd bijhoudt, maak je adrenaline aan. Kun je items op die to-dolijst afstrepen, dan maak je dopamine aan.”

To-dolijst bijhouden: goed voor adrenaline en dopamine

CHECKVRAAG

Heb jij sterke behoefte aan zoetigheid én voel je je vaak moe? Deze combinatie kan een signaal zijn van een dopaminetekort. Suikers stimuleren namelijk de aanmaak van dopamine, alleen wil je natuurlijk niet te vaak suikerrijke snacks eten.

TIPS VOOR EEN DOPAMINE-BOOST

José Buik-Evers:“Kijk naar alle dingen die je vandaag al gedaan hebt en zeg tegen jezelf dat je hier tevreden over of trots op bent. Doe dit ook als je het moeilijk vindt. Want door de woorden uit te spreken of ze op te schrijven, ga je het vroeg of laat ook voelen.”

Je lichaam maakt ook dopamine aan door voeding. Je hebt bouwstoffen nodig, zoals vlees, eieren, melkproducten, avocado, noten, zaden, peulvruchten. Uit groene groenten en noten haal je de broodnodige vitamines en mineralen.


Endorfine

= je herstelhormoon

WAT DOET HET?

Endor ne is dé tegenhanger van adrenaline en cortisol, ze houden elkaar perfect in balans. Dankzij endor ne kan je lichaam herstellen van een hectische of stressvolle periode. Endor ne geeft je een vredig en relaxed gevoel en zorgt ervoor dat je minder piekert.

CHECKVRAAG

Heb jij het gevoel dat je constant ‘aanstaat’ en maar doorgaat zonder tussendoor even echt te ontspannen?
Let op: je social media checken tijdens de lunchpauze lijkt ontspannen, maar je brein blijft dan ‘aanstaan’. Dit telt daarom niet als ontspanningsmoment.

TIPS VOOR EEN ENDORFINE-BOOST

Als je als het ware ‘uit je hoofd komt’, krijgt je lichaam de kans om ontspanningshormonen (serotonine, endor ne, melatonine) aan te maken. Bijvoorbeeld door fysieke inspanning, opwinding, seks, lachen en mediteren.


Serotonine

= je geniethormoon

WAT DOET HET?

Serotonine maakt je opgewekt en tevreden en zorgt dat je kunt genieten, vooral van kleine dingen én van sociale contacten. Zolang je lichaam voldoende serotonine aanmaakt, vind je het heerlijk om met

een vriendin af te spreken. Met te weinig serotonine zie je hier juist tegenop en ben je bovendien sneller angstig.

CHECKVRAAG

Speelt angst een grote rol in jouw leven? Of zie jij vaak op tegen sociale contacten? Dan kan het zijn dat je te weinig serotonine aanmaakt.

TIPS VOOR EEN SEROTONINE-BOOST

Het stofje tryptofaan in voeding zorgt ervoor dat je serotonine aanmaakt. Dit zit bijvoorbeeld in banaan, pure chocola, bruine rijst en zonnebloem- en pompoenpitten. Maar ook vitamine B en D en magnesium zijn onmisbaar voor de serotonineaanmaak.


Melatonine

= je slaap­ hormoon

WAT DOET HET?

Melatonine zorgt voor ontspanning en helpt je ’s avonds goed in slaap te komen.

CHECKVRAAG

Kom jij ’s avonds makkelijk in slaap? Zo niet, dan maak je te weinig melatonine (en waarschijnlijk ook te weinig serotonine) aan.

TIPS VOOR EEN MELATONINE- BOOST
Zorg overdag voor voldoende beweging en minimaal een uur frisse buitenlucht. En creëer rust in je hoofd, bijvoorbeeld door te mediteren.


Oxytocine

= je knuffelhormoon

WAT DOET HET?

Oxytocine geeft je een gevoel van verbondenheid, veiligheid, vertrouwen en geborgenheid. Het effect is dat je meer tot rust komt en ontspant.
Oxytocine maak je aan tijdens lichamelijk contact en intimiteit met dierbaren, zowel mensen als dieren. Dus wanneer je jouw kind of hond knuffelt, als iemand een hand op je schouder legt of tijdens een vrijpartij. Het prettige gevoel van de aanraking is het werk van oxytocine. José Buik-Evers: “Door de coronamaatregelen knuffelen we minder. Daardoor lopen we sneller kans op een oxytocinetekort.”

CHECKVRAAG

Heb ik vandaag al met iemand geknuffeld? Of een moment gehad waarin ik (met of zonder iemand) warmte of veiligheid ervaren heb?

TIPS VOOR EEN OXYTOCINE-BOOST

Heb jij weinig knuffelmogelijkheden? Geen nood! Ook aan iemand dénken van wie je houdt, brengt de oxytocine- productie op gang. Net als uitgebreid in bad gaan. Maak hier een genietmoment van, bijvoorbeeld met een kop thee en ontspanningsmuziek. Of stap onder een warme douche en neem de tijd om jezelf heerlijk te scrubben, te scheren en te wassen. Zet bijvoorbeeld een krukje onder de douche voor extra ontspanning en comfort.

Gepubliceerd: Vriendin
Datum: 3 Febr 2021
Door: Esmir van Wering
Foto's: Getty Images

 



Klik hier voor een overzicht van alle nieuwsberichten

Margriet 'O, o, o die hormonen'

lees het hele artikel

Vriendin 'Boost je HAPPY Hormonen'

lees het hele artikel
Klik hier voor een overzicht van alle nieuwsberichten

Op de hoogte blijven, like Care for Women Baarn
op Facebook.


Webdesign by Breunesse ICT